Het tijdperk van ingrijpende tracking cookies is voorbij…

Sinds 1 januari 2024 is Google al gestart met het uitfaseren van third-party cookies in zijn Chrome-browser. Browsers zoals Microsoft Edge, Safari en Firefox waren Google al voor maar de meest gebruikte browser Google Chrome bleef nog achter. Dit initiatief van Google zal een aanzienlijke impact hebben op de advertentiemarkt, aangezien het de manier waarop online advertenties worden getarget en gemeten, verandert. Wat ons betreft een goede zaak dat eindelijk afscheid wordt genomen van deze ingrijpende (tracking) cookies. Dit aangezien deze in strijd zijn met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (‘AVG’).

Immers, de AVG stelt dat internetgebruikers geïnformeerde toestemming moeten geven voor het gebruik van hun persoonlijke data, zoals een IP adres. Over het algemeen kan worden gesteld dat de gemiddelde internetgebruiker geen idee heeft waar hij of zij toestemming voor geeft en wat de risico’s daarvan zijn.

Wat zijn third-party cookies eigenlijk?
Wanneer een websitebezoeker toestemming geeft voor third party cookies, begint het online volgen meteen. Het volledige surfgedrag van de bezoeker op de browser wordt gevolgd op het niveau van het eigen eigen IP adres. Aan de hand daarvan kunnen er relevante advertenties getoond worden iedere keer als die persoon terugkeert naar de Browser en beland op de websites van die “third party”.

Ondanks dat de third-party cookies uit Google Chrome verdwijnen, kunnen commerciële website houders nog steeds gericht blijven adverteren aan de bezoeker op basis van het surfgedrag maar dan wel pas na uitdrukkelijke toestemming. Dat gaat dan via de cookie-banner waarin dan toestemming wordt gevraagd middels een first-party cookie. Echter, de bezoeker mag geen toestemming meer worden gevraagd ten behoeven van derde partijen die de verzamelde data ook in gebruik willen nemen. De samenwerking tussen commerciële website houders en advertentie platforms die persoonsdata verzamelen en doorverkopen aan andere websitehouders, stopt dus.

Privacy Sandbox
Met het uitfaseren van deze (third-party) advertentiecookies zal Google een alternatief systeem introduceren genaamd de ‘Privacy Sandbox’. Daarmee zou de privacy van bezoekers beter worden beschermd door anonieme verwerking van het surfgedrag. De bezoekers worden dan ingedeeld in groepen op basis van hun interesses. Adverteerders krijgen dan toegang tot die groep als hun product binnen die interesses vallen.

Conclusie
Het afschaffen van third-party advertentie cookies door Google en de introductie van de Privacy Sandbox beloven een verandering in de manier waarop online advertenties worden gepusht (zonder uitdrukkelijke toestemming). Deze ontwikkeling legt de nadruk op de privacybescherming voor website bezoekers. Dit is wat ons betreft een stap in de goede richting voor online privacy!

Wilt u meer weten over regelgeving rondom cookies, direct marketing en webshop consumentenbescherming waaronder privacy compliance? Neem dan contact op met de juristen van The Legal Company via info@thelegalcompany.nl of 020 345 0152.

mr. Hella Vercammen