Deelt u als ondernemer wel eens vertrouwelijke bestanden via een bestandendienst zoals die van WeTransfer? Dan is er juridisch nieuws dat u niet mag missen! Vanaf 8 augustus 2025 gelden bij WeTransfer nieuwe algemene voorwaarden, die ruimere rechten van We Transfer bieden op alles wat u uploadt. Deze voorwaarden zijn al op 23 juni 2025 stilletjes aangepast, maar gebruikers zijn hierover niet correct geïnformeerd.
In deze blog wordt uitgelegd wat de nieuwe WeTransfer-voorwaarden betekenen voor uw bestanden en hoe u zelf de regie in handen kunt houden.
Wat stond er in de kleine lettertjes?
In de eerste versie van de gewijzigde voorwaarden kreeg WeTransfer het recht om uw bestanden:
- Te gebruiken voor AI-toepassingen (zoals het trainen van modellen);
- Te reproduceren, distribueren en aan te passen;
- Openbaar te maken, zelfs zonder enige vergoeding aan de eigenaar.
Na veel ophef zijn de voorwaarden opnieuw aangepast. In de huidige versie, die vanaf 8 augustus 2025 gelden, staat nu dat WeTransfer uw bestanden mag gebruiken “om onze dienstverlening te kunnen uitvoeren, ontwikkelen en verbeteren”.
Waarom is dit problematisch?
Hoewel de nieuwe algemene voorwaarden algemener zijn geformuleerd, blijven ze vaag en breed. Het is onduidelijk welke bestanden hieronder vallen en wat “ontwikkelen en verbeteren” precies inhoudt.
Voor u als ondernemer betekent dit dat dat vertrouwelijke informatie mogelijk ruimer gebruikt wordt dan u zou verwachten, zonder dat u daar nog invloed op heeft.
WeTransfer wordt in feite eigenaar van uw bestanden, of u dat nou wil of niet. Dat is dan de bijkomende verborgen prijs voor het (gratis) gebruik maken van hun diensten.
Houd de regie over uw bestanden!
De les is helder: verstuur vertrouwelijke of strategische informatie niet langer via publieke bestandendiensten zoals WeTransfer.
Kies liever voor een oplossing waarbij u zelf de controle en de eigendom behoudt over uw bestanden. Zo voorkomt u dat belangrijke documenten onbedoeld in verkeerde handen vallen of zonder uw toestemming wordt hergebruikt.
Dingen waar u op kunt letten zijn:
- Beveiligde toegang: diensten met wachtwoordbescherming;
- Tijdelijke beschikbaarheid van documenten en dus een bewaartermijn waardoor die documenten dus na enige tijd worden vernietigd bij de dienstverlener;
- Transparantie en meldingen bij openen of delen van bestanden;
- Lees de privacyverklaring op de website en kijk goed of zij de documenten (met persoonsgegevens) daarin, op een andere manier verwerken dan slechts opslaan, bewaren en doorzenden tussen u en de geadresseerde, en kijk dan op welke wettelijke grondslagen voor verwerking zij zich beroepen;
- Waar is de dienstverlener gevestigd binnen de EER of daarbuiten, dat maakt uit voor de naleving van de AVG;
- Lees de algemene voorwaarden goed door op vlak van AI, gebruik van uw data en de AVG.
Advies nodig over het veilig delen van documenten of juridische risico’s rond digitale gegevensuitwisseling? De privacyjuristen van The Legal Company helpen u hier graag bij. Neem gerust contact met ons op via info@thelegalcompany.nl of bel naar 020-3450152.