De bescherming van privacyrechten speelt een cruciale rol in de huidige digitale samenleving. De wetgeving op het gebied van privacy blijft zich ook steeds ontwikkelen. Zo treedt vanaf maart 2024 de Digital Markets Act (DMA) in werking*. DMA benoemt grote speler Google als poortwachter, wat inhoudt dat Google verantwoordelijk is voor het verkrijgen van gebruikerstoestemming voor persoonsgegevens verzameling.
Met de nieuwe DMA wordt de Google Consent Mode V2 (hierna ‘Consent Mode’) geïntroduceerd. Als website-eigenaar kun je Google informeren over de verschillende doeleinden waarvoor gebruikers toestemming hebben gegeven om gegevens te verzamelen.
Wat is Consent Mode?
Consent Mode is een product van Google dat website-eigenaren helpt om te voldoen aan privacywetgeving, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Met Consent Mode beheer je Google-services, zoals Google Ads en Analytics, op basis van de cookie toestemming van gebruikers. Om gebruik te blijven maken van Google-services, is het verplicht om te upgraden naar Consent Mode V2. Consent Mode is dus een update voor de toestemmingsmodus: de manier waarop websites toestemming moeten vragen aan bezoekers voor cookies en andere trackers.
In november 2023 introduceerde Google twee versies van de Consent Mode: Basic en Advanced. De Basic-versie houdt geen gegevens bij totdat de bezoeker van de website daarvoor toestemming geeft door de cookies te accepteren.
Aan de andere kant verzamelt de Advanced-versie al gegevens voordat de websitebezoeker een keuze maakt. Maar dit gaat wel op een privacy vriendelijke manier. De Advanced-versie vraagt specifiek of cookies mogen worden gebruikt voor gepersonaliseerde advertenties en analyses. Er wordt in de Advanced-versie géén persoonlijke informatie bijgehouden over wie een aankoop heeft gedaan op de website. Wel wordt geregistreerd dat er bijvoorbeeld een aankoop heeft plaatsgevonden. Dat is weer nuttig voor conversiemetingen van de webshop in kwestie!
Het niet upgraden naar Consent Mode kan leiden tot:
- schending van privacyregelgeving;
- vermindering van de nauwkeurigheid en volledigheid van conversiegegevens, waardoor het gedrag van gebruikers en de inzichten daarop verloren gaan;
- moeilijkheden met remarketing** zonder expliciete gebruikerstoestemming;
- stopzetting van conversietracking van Google-advertentietools en het verlies van de mogelijkheid om nieuwe gebruikers uit de EER te bereiken.
Door toestemming van website bezoekers kunnen bedrijven voldoen aan de eisen van privacywetgeving én effectieve marketingstrategieën handhaven. Conversies worden gemeten, gegevens behouden, zelfs als cookies niet zijn toegestaan. Dit is gunstig voor jouw als website houder en draagt bij aan het vertrouwen van jouw bezoekers.
Vóór de introductie van Consent Mode V2 bestonden er twee parameters: analytics_storage en ad_storage, beiden gerelateerd aan gegevensbescherming.
Wat is er nieuw aan de Consent Mode?
Met Consent Mode V2 bestaan nu twee nieuwe parameters: ad_user_data en ad_personalization.
- Ad_user_data: controleert of data mag worden doorgestuurd naar Google voor advertentie-doeleinden;
- Ad_personalization: controleert of een bezoeker opnieuw kan worden bereikt via remarketing met gepersonaliseerde advertenties.
De conclusie is dat Consent Mode essentieel is om jouw website in lijn te brengen met Europese wetgeving zoals de AVG en de DMA. Ook draagt Consent Mode bij aan het vertrouwen van websitebezoekers. Consent Mode helpt daarnaast bij het beter in kaart brengen van conversies, zelfs als gebruikers geen (volledige) toestemming geven voor cookies. Het niet upgraden naar Consent Mode vóór 1 maart 2024 kan resulteren in verminderd inzicht in de advertentieprestaties en dus het nut van Google-ad campagnes. Tevens wordt het lastiger om aparte targetgroepen op te bouwen binnen de EER.
Voor juridische vragen over de Google Consent Mode kun je terecht bij de ondernemingsjuristen van The Legal Company via info@thelegalcompany.nl of bel naar 020 345 0152.
*De Digital Market Act (DMA), een EU-verordening (2022/1925), heeft als doel de digitale markten eerlijker en transparanter te maken, met een focus op het bevorderen van concurrentie. Daarnaast beoogt de DMA ook de bescherming van zowel ondernemers als consumenten te waarborgen.
**Remarketing is een online marketing instrument dat ondernemers de mogelijkheid biedt om hun producten of diensten opnieuw onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten. Bijvoorbeeld, wanneer je je inschrijft voor een nieuwsbrief met je e-mailadres om korting te krijgen bij een online winkel, maar vervolgens je winkelmandje niet afrekent, kan de website een e-mail sturen om je te herinneren aan de achtergelaten producten.