Onlangs heeft de Hoge Raad zich uitgesproken over een zaak van een medewerker van een Call Center. De medewerkers van Teleperformance moeten 10 minuten voor aanvang van hun officiële werktijd aanwezig zijn. Dat is ook zo opgenomen in de huisregels. Als een medewerker niet op tijd ingelogd klaarzit, kunnen er sancties worden opgelegd, waaronder ontslag. In die tien minuten moeten de callcenter medewerkers zo’n 10 verschillende computerprogramma’s opstarten zodat ze op de officiële werktijd gelijk kunnen beginnen met werken in de verschillende systemen. Eén werknemer was het hier niet mee eens. Hij was van mening dat deze 10 minuten eigenlijk gewoon werktijd zijn, aangezien hij in die tijd taken moet uitvoeren. Daarom stelt hij dat hij daarom ook betaald zou moeten worden.
Werkgever Teleperformance deelt die laatste mening niet. In die tien minuten kon de werknemer immers ook nog naar de WC of praten met collega’s. Teleperformance ging in beroep nadat de werknemer van de lagere rechters gelijk had gekregen. Onlangs heeft de Hoge Raad in haar conclusie de werknemer weer gelijk gegeven. In die tien minuten gelden de instructies van de werkgever. Het gaat om voorbereidende werkzaamheden die nodig zijn om de calls uit te kunnen voeren. De voorbereidingstijd is dus definitief werktijd en zal dus ook (na)betaald moeten worden.
Let daarom op: werknemers kunnen met terugwerkende kracht loon vorderen, tot 5 jaar terug. Dit betrof een parttime medewerker die 24 uur per week werkt. Dat is 30 minuten per week. Gerekend over 5 jaar, is dat 7800 minuten. Dat komt neer op 130 uur voor één medewerker. Daar kan nog wettelijke rente en wettelijke verhoging bovenop komen. En het risico dat meer werknemers nu ook een claim gaan indienen bij Teleperformance. Dat kan nog een hele dure zaak worden.
Zorg er dus voor dat u uw werknemers niet vraagt om vóór de “officiële werktijd” al aanwezig te zijn, waarbij u ook iets van hen ‘vraagt’ om te doen. Inloggen, omkleden of paraat staan. U kunt uiteraard wel van uw werknemers vragen om altijd stipt op tijd te zijn. Als u toch van hen verlangt dat ze eerder al iets voor u moeten doen (al is het inloggen in meerdere systemen) dan behoort dat tot de betaalde werktijd.
Heeft u hier vragen over, wilt u dit laten toetsen voor uw eigen onderneming, of wilt u uw huisregels erop aan laten passen? Neem dan contact op met de ondernemingsjuristen van The Legal Company via info@thelegalcompany.nl of bel naar 020 345 0152.
Dit artikel is geplaatst op 20 juni 2024