ACM treedt hard op tegen webwinkels die consumentenbeschermingsregels overtreden

Daar waar de Autoriteit Consument en Markt (hierna: ACM) twee maanden geleden ook al hardhandig optrad tegen een webwinkel door diens websites offline te halen, hield ACM afgelopen week ook niet terug bij vijf andere webwinkels. De gerenommeerde bedrijven Tommy Hilfiger, G-Star, Leen Bakker, JYSK en Day Trayders kregen namelijk boetes opgelegd tezamen van € 621.000,-. Wederom was dit het gevolg van een schending van de consumentenbeschermingsregels. Met het opleggen van deze sanctie lijkt ACM de trend door te zetten om webwinkels die het niet zo nauw nemen met de consumentenregels, strenger te controleren en harder te straffen.

 

Wat deden de bedrijven fout?

De betrokken webwinkels hadden consumenten op het verkeerde been gezet door producten aan te bieden met kortingen die niet strookten met de werkelijkheid. Vaak werd de prijs waar de korting op gebaseerd was, slechts voor een zeer korte periode gehanteerd of zelfs helemaal niet. Hierdoor werden consumenten ten onrechte aangemoedigd om snel een aankoop te doen op de website vanwege de schijnbaar aantrekkelijke korting. Zo presenteerde een van de bedrijven een product ‘van’ 699 euro ‘voor’ 629 euro, terwijl het product in de dertig dagen voorafgaand aan de korting 539 euro bedroeg. En dat komt neer op oneerlijke handelspraktijken, wat verboden is op grond van Nederlandse en Europese wetgeving.

 

Juridische grondslag

De boetes zijn opgelegd op basis van de Wet handhaving consumentenbescherming (Whc), die de ACM de bevoegdheid geeft om op te treden tegen dergelijke oneerlijke handelspraktijken. Een van de belangrijkste bepalingen in deze wet is dat handelspraktijken niet misleidend mogen zijn. Artikel 6:193g van het Burgerlijk Wetboek (BW) noemt verschillende handelspraktijken die in de praktijk als misleidend worden beschouwd. Onjuiste informatie verschaffen over de prijs en oneerlijke kortingen bedingen vallen hieronder. Ook is het een vorm van oneerlijke concurrentie als bedrijven met duidelijke prijzen concurreren met bedrijven met onduidelijke prijzen.

 

Juridische eisen webwinkel

Eerlijke informatievoorziening en transparantie staan hoog in het vaandel als het gaat om consumentenbescherming. Vandaar ook het brede scala aan juridische eisen op dit gebied waar webwinkels zoal aan moeten voldoen. Deze informatievoorziening gaat veel verder dan enkel de prijs van het product.

Zo ben je onder meer verplicht om bedrijfsgegevens, productbeschrijvingen, verzendkosten, beschikbaarheid en levertijden te vermelden. Ook moet het bestelproces helder zijn, inclusief betalingsmethoden en bestelbevestiging. Consumenten moeten daarnaast geïnformeerd worden over leveringstijden, leveringsvoorwaarden, herroepingsrecht, retourbeleid, en garantievoorwaarden en ook moet de klachtenprocedure duidelijk zijn. De privacyverklaring en het cookiebeleid moeten inzichtelijk maken hoe persoonsgegevens worden verzameld en gebruikt en algemene voorwaarden moeten voor iedereen beschikbaar zijn of de website.

Twijfel jij of je webshop voldoet aan de eisen die de Nederlandse en Europese wetgeving daaraan stelt? Wil jij je webshop privacy compliant maken of zijn je algemene voorwaarden of AVG documentatie en/of cookie banners aan een update toe? De juristen van The Legal Company zijn gespecialiseerd hierin en kunnen al je juridische zorgen uit handen nemen. Neem contact op via 020-3450152, mails ons via info@thelegalcompany.nl of kom langs voor een kop koffie en kennismaking!

Dit artikel is geplaatst op 20 juni 2024

mr. Hella Vercammen