Wat is de klachtplicht?
In artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek staat dat een schuldeiser geen beroep meer kan doen op een “gebrek in de prestatie” als hij niet tijdig heeft geklaagd nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijze had moeten ontdekken.
Klachtplicht en loonvorderingen
De Hoge Raad heeft op 20 september 2024 geoordeeld dat de klachtplicht in beginsel van toepassing is op álle verbintenissen. Daarmee dus ook op loonvorderingen. Het niet volledig betalen van loon of bijvoorbeeld een overwerkvergoeding wordt volgens de Hoge Raad beschouwd als een “gebrek in de prestatie”, zodat de klachtplicht hierop van toepassing is. De klachtplicht geldt overigens niet wanneer überhaupt niet is gepresteerd. Of in een concreet geval gedeeltelijk is gepresteerd of in het geheel niet, hangt af van de omstandigheden van het geval.
Waarom klachtplicht?
Als werkgever moet je erop kunnen vertrouwen dat een werknemer – wanneer hij ontdekt dat hij te weinig salaris betaald heeft gekregen – snel actie onderneemt. Late klachten zijn immers moeilijk te betwisten.
Wanneer is er sprake van tijdig klagen?
De vraag of er tijdig is geklaagd, hangt af van alle relevante omstandigheden van het geval.
Een voorbeeld uit de praktijk waarin te laat is geklaagd
Een werkneemster, in dienst bij een schoonmaakbedrijf in de functie van medewerkster schoonmaak, had een arbeidsomvang van 35 uur per week. Werkneemster heeft op 12 en 16 juni 2023 formulieren ondertekend waarin zij akkoord zou gaan met vermindering van 10 werkuren per week. Op 20 december 2023 heeft zij hierover geklaagd en heeft zij betaling gevorderd conform de 35-urige werkweek. De vraag was dan ook of werkneemster had ingestemd met een vermindering van haar arbeidsomvang. Bij vonnis van 18 december 2024 (ECLI:NL:RBLIM:2024:9758) heeft de Kantonrechter te Limburg geoordeeld dat werkneemster geen recht meer heeft op loon door negen maanden stil te zitten. Bij diens beoordeling ging de kantonrechter onder meer uit van het volgende:
- Werkneemster heeft niet eerder dan 20 december 2023 bezwaar gemaakt tegen vermindering van haar loon.
- Werkneemster had eerder kunnen en moeten protesteren. Zij kon immers steeds op haar loonstroken zien dat zij minder uren uitbetaald kreeg. Door pas na 9 maanden te protesteren, heeft zij niet tijdig aan haar klachtplicht voldaan.
- Bovendien heeft werkneemster geen bijzondere omstandigheden aangevoerd die een latere klacht rechtvaardigen.
De betekenis voor de praktijk
Als een werknemer niet binnen redelijke termijn – nadat hij ontdekt dat er te weinig loon is betaald – klaagt, kun je als werkgever een beroep doen op de klachtplicht en kan de vordering van werknemer worden afgewezen.
Meer weten?
Schrijf je in voor onze Legal ontbijtsessie: Actualiteiten arbeidsrecht op 13 maart 2025 !
The Legal Company heeft deze ontbijtsessie speciaal ontworpen voor HR-managers en -medewerkers, die weten dat arbeidsrecht voortdurend in beweging is en dat het belangrijk is om bij te blijven met de laatste ontwikkelingen.In onze interactieve ontbijtsessie geeft mr. Marieke Nicolai-Wallet een update over de nieuwste juridische ontwikkelingen. Naast theoretische kennis bieden we ook praktische inzichten en strategieën die je direct kunt toepassen.
Waar gaan we het zoal over hebben?
- ZZP-ers en Wet DBA
- Klachtplicht en rechtsverwerking
- Opstarttijd en werktijd
- Concurrentiebeding en relatiebeding; hoe staat het ervoor?
- Recente jurisprudentie en stand van zaken wetgeving
Met deze ontbijtsessie breng je je HR-expertise naar een hoger niveau, blijf je up-to-date en compliant!
Praktische informatie:
– Datum: donderdag 13 maart 2025
– Locatie: Kantoor TLC, Laan Nieuwer-Amstel 4B te Amstelveen
– Tijd: 8:30 uur – 10:30 uur, inclusief ontbijt
– Kosten € 295,- ex BTW per deelnemer
Aanmelden: klik hier!